MEE stelt hulpvragen
Jeske Verweg is consulent bij MEE Zuidoost Brabant en zoekt vrijwilligers via het platform www.goedvoormekaarwaalre.nl
MEE is een organisatie die informele zorg biedt aan bewoners van Waalre met een klein sociaal netwerk. Door middel van de inzet van vrijwilligers biedt MEE praktische ondersteuning aan mensen met een verstandelijke, lichamelijke of zintuigelijke beperking, een autismespectrumstoornis, chronische ziekte of niet aangeboren hersenletsel. Als cliëntondersteuner en consulent informele zorg ben ik verantwoordelijk voor de ondersteuning binnen het vrijwilligers proces.
Ik kijk samen met de cliënt naar de hulpvraag en ga daarbij opzoek naar een gepaste oplossing. Deze wordt vaak geboden door een maatje. Vaak wordt er een vrijwilliger ingezet, we proberen ook cliënten van MEE aan elkaar voor te stellen. Als ze bijvoorbeeld allebei willen wandelen, kunnen ze dat misschien ook samen doen. Om deze vrijwilligers te vinden maakten wij al gebruik van de nationale variant van het goed voor mekaar platform, toen wij hoorde dat er ook een regionale versie kwam zoals www.goedvoormekaarwaalre.nl zijn we deze direct gaan inzetten om onze vacatures daar ook op te plaatsen. Het is voor ons en ook voor onze cliënten een laagdrempelig platform waardoor we gemakkelijk samen met de cliënt de hulpvraag vertalen naar een vacature.
’’Het platform goedvoormekaarwaalre.nl biedt een gebundeld aanbod aan vacatures, dit maakt het makkelijk en laagdrempelig voor de cliënten om te zoeken en/of zelf aan te bieden’’.
Als een vrijwilliger zich meldt, komt dit via het algemene e-mailadres bij ons binnen. Vanuit daar wordt het uitgezet naar de contactpersoon voor die bepaalde gemeente binnen de organisatie.
Wanneer een vrijwilliger zich meldt bij MEE dan bel ik die persoon eerst op. Ik leg kort uit wat MEE doet en wat de hulpvraag van de betreffende cliënt inhoudt. Na dat telefoontje maak ik een persoonlijke afspraak. Je hebt toch te maken met een bijzondere doelgroep dus is het fijn om een persoon even in het echt te ontmoeten. Gaat dat allemaal goed dan vragen we de vrijwilliger een verklaring omtrent gedrag bij ons in te leveren. Daarna ondersteunen we het kennismakingsgesprek tussen de vrijwilliger en de hulpvrager. Wanneer het van beide kanten klikt ondersteunen we de vrijwilliger en hulpvragen in de rest van hun contact.
Als ik bij cliënten op bezoek ga dan houd ik ook altijd het platform in mijn achterhoofd. Vaak vertel ik ze dat ze zelf ook eens een kijkje kunnen nemen op de website, misschien staat er wel een leuke vrijwilligersklus voor hen zelf bij!
Heeft dit verhaal u geïnspireerd of heeft u zelf een vraag of aanbod van hulp, klusjes of vrijwilligerswerk? Neem dan een kijkje op www.goedvoormekaarwaalre.nl.